Tjajkovskij, basun… og ananas i egen sovs

grafik: Musikhuset Aarhus

Bobler, godt humør – og optakt i bussen
Koncertturen til Aarhus torsdag d. 25. november blev en pragtfuld oplevelse af vidt forskellig slags.
Turen startede med et glas bobler i bussen, som vi nød til en spændende optakt ved partnerskabsansvarlig ved Aarhus Symfoniorkester Christine Bagge Larsen. “Ananas i egen sovs” kaldte hun det, da hun levende fortalte om sin egen vej ind i symfoniorkestret, og om hvordan det er at spille i et sådant orkester. Desuden fortalte hun varmt om aftenens solist, Jesper Busk Sørensen, basunist ved Berlin Filharmonikerne, som hun selv har gået på konservatoriet med.
Som Christine sagde, så kunne hun have fortalt “helt til Skagen” (og vi havde gerne lyttet), men pludselig stod vi foran Musikhuset i Aarhus.

En tre-retters koncertmenu
Aftenens koncert, som blev dirigeret med stor vitalitet af rumæneren Gabriel Bebeșelea, bød på en musikalsk tre-retters menu.

Orkestret lagde ud med en Capriccio af den danske komponist Nancy Dalberg. Hun var stærkt påvirket af både Fini Henriques og Carl Nielsen, hvilket man tydeligt kunne høre. Meget Henriques og Nielsen – knap så meget Dalberg. Men pænt nok.

Basun og klangtæppe
Så blev scenen møbleret om med blandt andet en slagtøjsgruppe fyldt med sjove instrumenter. Blandt blæserne bemærkede jeg også et sjældent instrument: en basbasun.
Så kom aftenens solist, Jesper Busk Sørensen. Vi skulle nu høre Signe Lykkes basunkoncert “Nacherleben”. Hvis man havde forventet en klassisk solistkoncert med solisten i front og orkestret bagved, så fik man sig noget af en overraskelse.

Signe Lykke har skabt værket på baggrund af samtaler med Jesper Busk Sørensen om hans musikalske rejse. Resultatet var et mangefarvet og nuanceret klangtæppe, hvor solobasunens klange og melodistumper vævede sig ud og ind af orkestret og blev spejlet på finurlig vis. Det hele startede stille – og sluttede stille. Det var ikke en koncert med Jesper Busk Sørensen i front. Selve koncerten var Jesper Busk Sørensen.

Tjajkovskijs 4. Symfoni – kamp og sejr
Efter pausen blev scenen gjort klar til det helt store værk: Tjajkovskijs 4. Symfoni i f-mol. Og sikke en oplevelse!
Fra første tone slog Skæbnemotivet fra messingblæserne ned i salen som en kraftig påmindelse om, at nu gjaldt det de store følelser.
Værket er skrevet i en turbulent periode i Tjajkovskijs liv, og musikken bærer præg af hans kamp med skæbnen – fra det dramatiske udbrud i første sats, over den lyriske, næsten ensomme stemning i anden sats, til den dansende pizzicato-leg i tredje sats.

Finalen eksploderede i energi og russisk livskraft, og dirigent Gabriel Bebeșelea havde tydeligvis både orkester og publikum i sin hule hånd. Man kunne mærke den styrke og livsvilje, Tjajkovskij lagde ind i afslutningen – en musikalsk vilje til at trodse alt mørke.

En aften med store kontraster
Det blev en medrivende afslutning på en aften, hvor vi kom vidt omkring – fra dansk Capriccio over nyskabt basunkunst til stor russisk romantik.
Og så var det jo heller ikke værst at få det hele serveret med bobler, godt humør i bussen – og lidt ananas i egen sovs.

Og Husk så! – Mindesværker
En fantastisk klaverkoncert med det unge talent Ramez Mhaanna på Silkeborg Bad d. 22.oktober kil. 19:30 (se mere her)