Festival 2017
Arkiv
Prinsens Musikkorps
Prinsens Musikkorps gav koncert med ledsagelse af solisten Louise Fribo og Silkeborg Motetkor. Silkeborg Motetkor sang som optakt til koncerten. Koncerten var gratis og for alle.
Det kan godt være, at Prinsens Musikkorps kan finde ud af at marchere i takt, men et stift bekendtskab er musikkorpset ingenlunde. Prinsens Musikkorps er et af Forsvarets tre fuldtidsprofessionelle musikkorps, og orkesteret er kendt for sin store musikalske spændvidde, der strækker sig fra alt mellem pop til pompøse marcher. Orkesteret har til huse på Skive Kaserne.
Prinsens Musikkorps består af 16 musikere, og rygtet om messingorkesterets mange kvaliteter har for længst bredt sig inden for musikkens verden. Musikkorpset har således optrådt med en perlerække af store kunstnere.
Théophile Hartz med Krogerkvartetten
Théophile Hartz – obo
KROGER KVARTETTEN
Alexander Øllgaard – violin
Maj Kullberg – violin
Anders Hjortvall – bratsch
Johan Theorin – cello
Théophile Hartz er solooboist i Malmø Operaorkester og havde netop vundet stillingen som solooboist i Israel Philharmonic under ledelse af den hæderkronede dirigent Zubin Metha. Han havde inviteret en kreds af venner fra Det Kgl. Kapel samt fra Krogerkvartetten til at medvirke ved et program i forskellige kombinationer. De er alle internationalt uddannede og optræder både som orkestermusikere og som solister og kammermusikere. De havde sammensat et program med legende og virtuos musik af bl.a. Mozart, Crussel og Nielsen for obo og strygere.
Den danske Kroger Kvartet har gennem de sidste 10 år været en central spiller i det danske kammermusikliv. Kvartetten har med sit ofte banebrydende arbejde har været med til at sætte nye standarder og normer for kvartetspil herhjemme. Den har vundet flere priser og modtog i 2009 Danmarks Radios P2-Pris “Lyt-til-nyt Prisen.”
Ulrik Stærk, klaver
Ulrich Stærk er født i Genua, men har fået størstedelen af sin uddannelse i København med debut i 1989. Hans karriere har udfoldet sig både i Danmark og i det øvrige Europa med koncerter i bl.a. Paris, Wien og London. Han har samarbejdet med kunstnere som Yo-Yo Ma, Barbara Frittoli, Inga Nielsen og Rubinstein Kvartetten samt været solist med adskillige orkestre. I øvrigt har Ulrich Stærk uropført en mængde dansk klavermusik, ikke mindst i udlandet. Ved siden af sin travle koncertkarriere er Ulrich Stærk docent ved Det Kgl. Danske Musikkonservatorium.
Vores egen Mette Østergaard er født i Hellerup, men opvokset i det midtjyske. Hun debuterede på Den jyske Opera i rollen som Flora i »La Traviata«. Siden har hun sunget over 30 forskellige operaroller, både i Danmark og i udlandet.
Ved koncerten hørte vi bl.a. Debussy’s Proses Lyrique (komponeret i 1892), hvor Debussy selv har skrevet teksten.
Trio Aurora
Vibeke Lundgren Nielsen – klaver
Søren Trolle Bagger – klarinet
Svend Rump – fagot
Trio Aurora blev dannet i Århus i 1982 og er et af landets længst fungerende og sammenspillede ensembler.
Selvom de tre musikere også er og altid har været beskæftiget i andre musikalske sammenhænge, har Trio Aurora altid haft en central placering hos dem.
Under mottoet, fordybelse – fornyelse – fornøjelse, har trioen gennem årene tilegnet sig et omfattende og varieret repertoire og spillet en lang række koncerter i hele landet.
Trio Aurora har udgivet 4 CD’er. I 2008 ”Pathetique” med trioer af Glinka, Kreutzer og Hurlstone. 2011 ”Fantasie” med trioer af Villa-Lobos, E. Hartmann samt C. H. Lloyd. I 2013 udkom ”Variazioni” med værker udelukkende af Beethoven, denne CD blev indstillet til nominering af Årets Dansk Udgivelse 2015. Her i 2017 er den 4. CD ”Grand Trio” netop udkommet med værker af Mendelssohn, Lannoy og Ireland.
Den utraditionelle og velklingende instrumentbesætning, klarinet, fagot og klaver, stammer fra Mozarts tid, og siden da har mange forskellige komponister skrevet værker til de tre instrumenter. Da der findes ganske få af den type ensemble, høres disse værker alt for sjældent!
Til koncerten spillede Trio Aurora musik af Beethoven, Glinka, Mendelssohn og Hartmann.
Flemming Dreisig, orgel
Flemming Dreisig er en af de mest kendte danske organister. Han blev uddannet fra Det Kgl. DanskeMusikkonservatorium hos Grethe Krogh med debut i 1970 og videregående studier i Paris og i USA.
Da Flemming Dreisig blev domorganist i Maribo i 1972, var han med sine 21 år den indtil da yngste domorganist i Danmark. Siden har han været organist ved Helligaandskirken i København, ved Skt. Nicolai Kirke i Rønne og domorganist ved Vor Frue Kirke indtil 2011. Derefter drog han til det jyske og blev vikar i Børglum-Vittrup sognekirker, siden til Fyn, for kontakten med naturen er vigtig for ham, og vikarjobbene gav ham forøget mulighed for at spille koncerter.
Ved koncerten i den nyrenoverede Silkeborg Kirke spillede Dreisig værker af Schubert, Kunzen, Nielsen og Mussorgsky.
Thomas Sandberg, familiekoncert
Den 4. august om formiddagen kunne børn og voksne opleve Thomas Sandberg til en familiekoncert på Torvet. Thomas viste os at man faktisk kan lave musik med en gul gummiand! Han førte os igennem et utal af lyde og set-ups med en masse forskellige og skøre instrumenter.
På koncerten kom lattermusklerne på overarbejde, og man risikerede at komme op på scenen og spille med.
Opera på Torvet
Mette Østergaard – mezzosopran
Jakob Christian Zethner – bas
Erik Kaltoft – klaver
Traditionen tro stillede Silkeborg Classic’s daværende formand, Mette Østergaard, op med en sangpartner ved sin side og leverede hits fra operaens verden, denne gang på det nyrenoverede torv.
Jakob Christian Zethner er uddannet som pianist og sanger i Ungarn ved Franz Liszt Akademiet, i Danmark ved Det Jyske Musikkonservatorium og i England på The National Opera Studio. Han er en eftertragtet solist som har optrådt med alle førende symfoniorkestre i Danmark og haft et utal af operaroller på operaer over det meste af Europa. Hans basstemme er desuden flittigt brugt i oratorier spændende fra Bach og Händel til Dvorak, Verdi og Mahler.
Erik Kaltoft akkompagnerede på klaveret.
Trio Immersio
Vira Zuhk – violin
Meriam Vardzelashvili – klaver
Anna Maria Niemiec – cello
Trio Immersio er et ungt, energisk og karismatisk ensemble fra Wien. Trioen blev grundlagt i 2013 af tre studerende ved Wien Conservatory (MUK). Efter stor succes ved Fidelio-konkurrencen i 2013 har dette ført til forestillinger på steder som RadioKulturhaus Wien og inspirerede trioen til at fortsætte deres kunstneriske eventyr. Navnet immersio står for fordybelse, at dykke ned i noget og lade sig gribe af det.
Trio Immersio har arbejdet med store koncertarrangører som Jeunesse Austria og Yehudi Menuhin Live Music Now Foundation og har givet koncerter på prestigefyldte steder som Wiener Konzerthaus, Musikverein Wien, Schönberg Center, Vivaldi Hall Wien, Kiev Philharmonie, Lübeck Rathaus, for at nævne nogle få.
Trio Immersio’s medlemmer kommer fra Georgien, Polen og Ukraine og samler musikalske påvirkninger fra deres hjemlande. Disse indflydelser blander sig organisk med den wieneriske tradition for kammermusikspil, og de repræsenterer en multikulturel side af byens livlige musikhistorie.
Duo Askou og Andersen
Hanne Askou – violin
Frode Andersen – accordeon
Denne duo med den lidt usædvanlige sammensætning, som har arbejdet sammen siden 2010, har et nyt, bredt, afvekslende og alsidigt repertoire. Musikken spænder over mange genrer og over 500 års musikhistorie – fra den tidlige barok og gamle salmer, over folketoner og nordisk folkemusik til nyskreven moderne klassisk musik og tango.
Hanne Askou er uddannet i Odense og Helsinki. Hun har været ansat i hhv. Sønderjyllands Symfoniorkester og Odense Symfoniorkester. Efter solistklassen holdt hun debutkoncert som solist med Odense Symfoniorkester i Poul Ruders’ 1. violinkoncert. Hun har i en del år været tilknyttet bl.a. Randers Kammerorkester og har igennem 8 år fungeret som instruktør for Herning Amatørsymfoniorkester under Herning Musikskole, og musikformidling ligger hende meget på sinde.
Frode Andersen kommer fra Norge. Han er uddannet i København på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium og debuterede i et program med værker udelukkende af nulevende komponister. Året efter debuterede han også i Norge, som en af Årets Debutanter under Rikskonserterne. Han har spillet med de fleste danske orkestre og ensembler, både i klassisk repertoire og i fx. elektronisk musik. Han har endvidere fungeret som administrator og organisator, bl.a. har han været ansvarlig for Esbjerg Ensemble og har været udpeget som medlem af Statens Kunstfonds Tonekunstudvalg. Han er nu producent og projektmanager for barokorkestret Concerto Copenhagen.
Det kræver discpilin og omhyggelighed for et strygeinstrument at intonere efter et accordeon. Men netop dette har Duo Askou/Andersen gjort til ét af deres varemærker – den subtilt balancerede og homogene klang, hvor de to instrumenter spandt sig om hinanden og blev til ét instrument på samme tid som nye og raffinerede klangbilleder pludseligt opstod.
Unge Talenter
Sigurd Vemmelund Jørgensen – klaver
Kirsten Voss – mezzosopran
Johan Lykke Lethager – saxofon
Søren Kragh – baryton
Til denne koncert i den stemningsfulde Classique Fiskerestaurant på havnen havde Silkeborg Classic inviteret 4 unge musikere fra regionen. De fire unge talenter er under uddannelse, dels ved konservatoriet og dels ved MGK, den konservatorieforberedende uddannelse.
Jacob Nielsen, klaver
Pianisten Jacob Nielsen er en pioner indenfor visuel formidlingsteknik, når det gælder live klassisk musik. Tilbage i 2002 startede han sit legendariske salonkoncept, hvor flyglet blev understøttet af et lærred med små selvkomponerede film og animationsfilm. I 2004 modtog han DR P2’s eftertragtede Boleropris for sine nytænkninger indenfor de klassiske rammer.
Som pianist har Jacob Nielsen specialiseret sig i et rigt repertoire af især Frédéric Chopin, og ved denne koncert blev vi da heller ikke snydt for musik af Chopin, bl.a. uddrag af den polske komponists fantastiske præludier. Desuden var J.S. Bachs festlige Italienske Koncert samt Schumanns farvestrående Carnaval (i uddrag) på programmet.
Helt centralt for Jacob Nielsens koncertvirke er hans Facebook side, hvorfra han serverer appetizere og livestreaminger fra hjemmet i Silkeborg samt ved de privatsaloner han afholder jævnligt.
Koncerten understøttedes med live-kameraer, filmfortolkninger og Jacob Nielsens personlige betragtninger omkring både inspirationen og indstuderingen af værkerne og førte på den måde publikum ved hånden og formidlede den stolte klassiske klaverlitteratur på en afslappet, rørende og humoristisk måde.